12/10/2022

3
porady jak prawidłowo zachowywać się na drogach z OPP


Prawdopodobieństwo spotkania Odcinkowego Pomiaru Prędkości w trasie jest coraz większe, dlatego warto wiedzieć jak bezpiecznie i bez stresu pokonać tę część drogi. Przeczytaj nasz poradnik i zdobądź praktyczną wiedzę na ten temat. Poznasz też zasady działania OPP i kilka innych faktów na temat tego systemu.

1.Czym jest Odcinkowy Pomiar Prędkości?
2.Jak działa OPP?
3.Jak rozpoznać OPP na drodze?
4.Jak prawidłowo zachowywać się na drogach z OPP?
5.Jakie są zalety Odcinkowych Pomiarów Prędkości?

Czym jest Odcinkowy Pomiar Prędkości (OPP)?
Odcinkowy Pomiar Prędkości to system służący do kontroli prędkości na wyznaczonym odcinku drogi. W przeciwieństwie do fotoradaru, OPP nie działa punktowo, ale rejestruje twój czas przejazdu danego pojazdu i wylicza średnią prędkość. 
OPP to skuteczne narzędzie do walki z wykroczeniami drogowymi. Stale rośnie liczba tego typu urządzeń na drogach i prawdopodobieństwo spotkania go w trasie jest coraz większe. Warto jeszcze podkreślić, że w niektórych miejscach OPP sprawdza się lepiej niż fotoradar. 
Jak działa Odcinkowy Pomiar Prędkości?
System oblicza czas od chwili, w której samochód mija pierwszy punkt pomiarowy (bramkę) do momentu przejechania przez drugi. 
W ten sposób urządzenia pomiarowe zbierają dane, na podstawie których system wylicza średnią prędkość przejazdu na monitorowanym odcinku.
Nie chodzi o to, z jaką prędkością poruszasz się w momencie pomiaru. Liczy się czas, w którym pokonasz monitorowany odcinek drogi.

W jaki sposób system analizuje prędkość?

Na początku i końcu odcinka, na którym odbywa się pomiar, znajdziesz kamery. Pierwsza odczytuje numer rejestracyjny twojego samochodu. Przypisuje mu też czas przejazdu, z dokładnością co do sekundy. 
Tę samą czynności wykonuje druga kamera. Informacje z obu urządzeń trafiają do komputera z aplikacją, która wylicza średnią prędkość.
Jeżeli twoja prędkość okaże się wyżsa niż dopuszczalna na tym odcinku, system wysyła zdjęcia z pomiaru do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).
Zdjęcia podlegają obróbce, a następnie są wysyłane do właściciela pojazdu wraz z mandatem. Procedura wygląda tak samo, jak w przypadku mandatu z klasycznego fotoradaru.

PAMIĘTAJ!Urządzenia OPP świetnie radzą sobie także w złych warunkach pogodowych lub oświetleniowych.

Jak rozpoznać Odcinkowy Pomiar Prędkości?
O umiejscowieniu systemu OPP informują odpowiednie znaki drogowe – D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. 
Każdy kierowca bez trudu je zauważy i warto zwracać na nie uwagę, bo to dobrze skutkuje. Ale więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule, pod nagłówkiem „Jak prawidłowo zachowywać się na drodze z OPP?”. 

Na jakich drogach znajdziesz OPP?

Natomiast w tym miejscu warto jeszcze dodać, na jakich drogach znajdziesz taki system. Ta wiedza przyda ci się, gdy będziesz poruszać się którąś z nich. 
OPP najlepiej sprawdza się tam, gdzie można rozwinąć wysoką prędkość. Z pewnością już teraz domyślasz się, na jakich drogach jest to możliwe, ale dla porządku wymieńmy je: 
   •	autostrady,
   •	drogi szybkiego ruchu, 
   •	obwodnice,
   •	mosty i tunele.

WARTO WIEDZIEĆ!

Wysoka prędkość może być szczególnie niebezpieczna na mostach i w tunelach. Na zjazdach i wyjazdach z nich kierowcy mają zazwyczaj ograniczoną widoczność. Dlatego łatwo tam o wypadek.

Odcinkowe Pomiary Prędkości – gdzie są, gdzie będą?

Obecnie pod kontrolą OPP znajduje się 171,1 km tras. Najwięcej instalacji OPP spotkasz na drogach województwa mazowieckiego – razem to 42,2 km odcinków drogowych pod nadzorem kamer. 
W tej chwili odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach. Ale w pozostałych trzech, czyli: 
•	wielkopolskim, 
•	zachodniopomorskim,
•	kujawsko-pomorskim
też pojawią się tego typu systemy. 
W planach jest w tej chwili 39 nowych OPP, które zaczną pracować w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. 
Pod kontrolą znajdzie się łącznie 427,7 km dróg. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r. – to tyle, ile liczy, np. trasa z Gdańska do Krakowa. 
Jednym słowem, szansa na spotkanie OPP w trasie jest coraz większa. Dlatego warto wiedzieć, jak bezpiecznie zachowywać się na drogach, na których działają już takie urządzenia.
Jak prawidłowo zachowywać się na drogach z OPP?
Odcinkowe Pomiary Prędkości nie są instalowane na złość kierowcom. Chodzi o rzeczywistą poprawę bezpieczeństwa na drogach. Szczególnie takich, na których można rozwijać wysokie prędkości. 
OPP daje ci czas na odpowiednią reakcję i utrzymanie bezpiecznej prędkości na dłuższym odcinku niż w przypadku fotoradaru. 
Jak prowadzić auto na takim odcinku aby nie stwarzać zagrożenia i nie narazić się na mandat? Nie pozostawimy tego pytania bez odpowiedzi.
Przygotowaliśmy dla ciebie 3 porady, jak prawidłowo zachowywać się na drogach z OPP. 
Spójrz niżej.

Porada 1: Unikaj „efektu kangura”

Efekt kangura” to gwałtowne hamowanie w miejscu kontroli i przyspieszanie, tuż po minięciu miejsca, w którym pracuje urządzenie pomiarowe.
Do takich sytuacji dochodzi najczęściej w miejscach, gdzie znajdują się fotoradary, ale przy OPP też może się to wydarzyć.
System jest skonstruowany w taki sposób, aby kierowca zdążył zauważyć miejsce rozpoczęcia pomiaru prędkości i w efekcie mógł płynnie zwolnić, nie stwarzając zagrożenia i nie ryzykując mandatu.
Jeśli po minięciu OPP chcesz przyspieszyć – nie rób tego gwałtownie i dostosuj prędkość do sytuacji.

Porada 2: Zwracaj uwagę na znaki drogowe

Jak z pewnością pamiętasz, o znakach wspominaliśmy już wyżej w tym artykule. O umiejscowieniu Odcinkowego Pomiaru Prędkości informują znaki D-51a “Automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz D-51b “Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. 
Umieszcza się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka. Obserwacja oznakowania pozwoli ci przygotować się na spotkanie z systemem i dostosowanie prędkości.
Poza tym, o obecności OPP na drodze informują też aplikacje dla kierowców. Prawdopodobnie korzystasz z którejś z nich, jeśli często wyjeżdżasz autem z miasta. 
Zobacz, jak wyglądają znaki drogowe informujące o obecności OPP na drodze:




  
Znaki D-51a i D-51b.

Porada 3: Nie zwalniaj do prędkości znacznie niższej niż dopuszczalna

Z pewnością zgodzisz się z nami, że to częsta przypadłość wielu kierowców i pewnie widujesz takie zachowania na drodze. 
Niektórzy kierujący w miejscu pracy urządzeń pomiarowych zwalniają do niewielkiej prędkości, znacznie poniżej dopuszczalnej. W efekcie dochodzi do tamowania ruchu, co wcale nie jest bezpieczną sytuacją na drodze.
Może to oznaczać, że w sznurze pojazdów znajdzie się niepokorny kierowca, który zdecyduje się na niebezpieczne manewry i łamiąc przepisy doprowadzi do poważnego wypadku. 
Pamiętaj o zasadzie „myśl i przewiduj” – nie wszyscy kierujący są cierpliwi.
Zalety Odcinkowych Pomiarów Prędkości
Jak już wspominaliśmy wcześniej, najważniejszą zaletą Odcinkowych Pomiarów Prędkości jest skuteczne nakłanianie kierowców do jazdy zgodnej z przepisami. 
Widać to również w statystykach. Według Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD), liczba wypadków na drogach wyposażonych w OPP spadła o 57%. Jednocześnie odnotowano o 71% mniej ofiar śmiertelnych i o 56% mniej rannych. 
Poza tym odcinkowe pomiary prędkości sprawiły, że 84% pojazdów przejeżdżających pod bramkami z OPP robi to zgodnie z przepisami.
Z kolei raport Najwyższej Izby Kontroli (NIK) wykazał, że pomiary odcinkowe rejestrują średnio o połowę więcej wykroczeń niż fotoradary.

Zapracowane fotoradary i OPP

W 2022 roku w Polsce pracowało 527 fotoradarów, co oznacza, że każde takie urządzenie wykryło w pierwszym półroczu ponad 770 wykroczeń. Z kolei urządzeń Odcinkowego Pomiaru Prędkości działa w tej chwili 32, czyli każde z nich zarejestrowało niemal 3 tys. zdarzeń.
Skuteczność działania tych systemów potwierdzają też efekty pracy OPP znajdującego się w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy, na drodze S2. 
W ciągu pierwszej połowy 2022 roku system zarejestrował 26,8 tys. naruszeń przepisów. Dla porównania, wszystkie fotoradary i OPP zarejestrowały w stolicy łącznie 123,5 tys. naruszeń.

Jak skorzystają samorządy i zarządcy dróg?

Oprócz potwierdzonego danymi statystycznymi poprawy poziomu bezpieczeństwa, samorządy i zarządcy dróg mogą upatrywać się dodatkowych korzyści z montażu systemu Odcinkowego Pomiaru Prędkości. 
W tym celu można wykorzystać już istniejącą infrastrukturę. Dzięki temu znika potrzeba inwestowania w drogie konstrukcje instalowane nad pasami ruchu.
Warto jeszcze wspomnieć także o kwestiach estetycznych. Urządzenia OPP są niewielkie, przez co nie wpływają negatywnie na wygląd zabytkowych obiektów – np. mostów czy wiaduktów. 
W związku z tym zarządca dróg może przeprowadzać skuteczne pomiary prędkości bez naruszania historycznego charakteru tych miejsc.

Wiesz już, jak prawidłowo zachowywać się na drogach z OPP. Posiadasz też podstawowe informacje na temat działania systemu Odcinkowego Pomiaru Prędkości.

Jesteś nie tylko kierowcą, ale także pracujesz w drogownictwie lub instytucji samorządowej i myślisz o instalacji takiego systemu na zarządzanej przez siebie drodze?



Udostępnij:

Realizacja Happy Business

© 2022 | Sprint S.A. Wszystkie prawa zastrzeżone.