Z WiFi w placówkach samorządowych korzystają pracownicy oraz interesanci, dlatego ważne jest sprawne i szybkie łącze. Łatwy dostęp do WiFi w urzędzie wiąże się też z pewnym ryzykiem, dlatego warto zadbać o kwestie techniczne i bezpieczeństwo. W tym poradniku podpowiadamy, jak to zrobić.
1.Czym jest WiFi?
2.Jakie są zalety WiFi w gminie?
3.Jak wdrożyć WiFi w placówkach samorządowych?
4.Jakie technologie stosuje się przy instalacji WiFi w gminie?
5.Jak zadbać o bezpieczeństwo WiFi w placówkach samorządowych?
Co to jest WiFi?
Określenie WiFi z pewnością kojarzysz z dostępem do sieci bezprzewodowej. Masz rację, ale mało kto wie, że to nie jest rodzaj sieci, tylko… znak towarowy należący do instytucji WiFi Alliance.
Zrzesza ona wiele organizacji na całym świecie, a jej misja to tworzenie wspólnego, przejrzystego standardu, który ma na celu spełniać określone wymagania.
Dzięki temu użytkownicy sieci bezprzewodowych mogą korzystać z całego szeregu udogodnień, a standardy dają im jak najwyższy poziom bezpieczeństwa i niezawodności.
Oficjalne logo WiFi służy do oznaczania urządzeń standard z grupy IEEE 802.11 komunikacji bezprzewodowej. Standard ten, w zależności od generacji urządzenia, może mieć konkretne oznaczenie literowe – np. 802.11ax.
Warto podkreślić, że każdy producent urządzeń lub organizacja korzystająca z logo WiFi Alliance musi być członkiem tego stowarzyszenia i posiadać odpowiednią certyfikację.
Właśnie te standardy powodują, że logo WiFi widujesz w wielu miejscach.
To nasza codzienność więc słowo „wifi” weszło do języka potocznego i wszyscy używamy go jako synonimu sieci bezprzewodowej. Podobnie jak słowo „adidasy” w codziennej mowie oznacza buty sportowe, a „pampersy” – pieluszki dla dzieci. W rzeczywistości chodzi jednak o sieć WLAN (to jej fachowa i techniczna nazwa), którą tworzą konkretne urządzenia.
Nazwy WiFi używa się głównie wobec tych urządzeń i – przede wszystkim – dla ułatwienia. Dlatego funkcjonuje też jako nazwa handlowa i marketingowa.
Z pewnością zgodzisz się z nami, że o wiele łatwiej to zapamiętać i każdy szybciej zrozumie o co chodzi, gdy usłyszy słowo „WiFi”.
PODSUMOWUJĄC
Nazwa WiFi to skrót od Wireless Fidelity (ang. bezprzewodowa dokładność). Nie jest błędna i używa się jej głównie dla ułatwienia. Możesz tak nazywać każdą sieć bezprzewodową i urządzenia, które ją tworzą. Skróty i fachową terminologię zostaw specjalistom.
My też nie będziemy rezygnować z określenia WiFi, bo sami używamy go na co dzień, choć jesteśmy specjalistami z branży.
Różne rodzaje sieci
Przy okazji warto jeszcze wspomnieć o innych rodzajach sieci:
- WAN (ang. Wide Area Network) – to sieć internetowa o dużym obszarze, takim jak kraj lub stan.
- MAN (ang. Metropolitan Area Network) – sieć o zasięgu miasta, obejmująca granice miasta. Pod względem rozpiętości znajduje się więc pomiędzy sieciami WAN i LAN.
- CAN (ang. Campus Area Network) – sieć lokalna, która łączy ze sobą wiele budynków na terenie jednej organizacji. Mogą to być np. wydziały jednej uczelni lub kilka budynków znajdujących się w obrębie jednego szpitala.
- LAN (ang. Local Area Network) – sieć o charakterze lokalnym, która łączy urządzenia na terenie jednego budynku, takiego jak biuro czy dom.
- LAN (ang. Local Area Network) – sieć o charakterze lokalnym, która łączy urządzenia na terenie jednego budynku, takiego jak biuro czy dom.
Ciekawostka Połączenie za pomocą radiolinii lub światłowodu dwóch gminnych budynków, które nie stoją obok siebie, w rzeczywistości powinno być klasyfikowane jako sieć MAN.
Zalety WiFi w gminie i innych instytucjach
Choć zalety sieci WiFi mogą wydawać ci się oczywiste, to jednak wiele firm i instytucji korzysta jeszcze z sieci LAN, czyli połączeń przewodowych nazywanych potocznie „po kablu”.
A więc jakie są najważniejsze plusy wdrożenia WiFi w twojej gminie czy instytucji? Spójrz niżej:
- Szybka i bezpieczna wymiana plików i danych.
- Bezpieczne i szybkie przesyłanie informacji i współdzielenie zasobów między urządzeniami (komputery, drukarki, serwery).
- Komfort i wygoda w korzystaniu z wielu urządzeń (komputery, smartfony, tablety).
- Skuteczny system monitoringu. Dzięki sieci WLAN możesz przesyłać obraz z kamer CCTV do rejestratora bezprzewodowo.
- Szybki i łatwy dostęp do Internetu praktycznie z każdego miejsca, gdzie mamy zasięg sieci WiFi.
Na liście powyżej wymieniliśmy szybko kilka najważniejszych zalet. Warto jednak dodać, że jest ich trochę więcej, a część z nich wymaga nieco szerszego omówienia.
Ale chcemy ci przekazać jak najwięcej wiedzy na ten temat, więc przygotowaliśmy kilka takich punktów. Spójrz niżej.
Przesyłanie danych z prędkością nawet powyżej 1Gb/s. Taką możliwość zapewnia obecny standard WiFi, czyli 802.11ax. Tak szybka transmisja danych z powodzeniem sprawdzi się w twojej organizacji samorządowej – urzędach, szkołach i innych placówkach.
Koszt budowy sieci WiFi może być niższy niż w przypadku LAN. Instalacja WiFi wymaga mniejszej liczby kabli prowadzonych po budynku. To oznacza, że budowa będzie mniej pracochłonna. A co za tym idzie – tańsza. Obecnie producenci zapewniają kompleksowe rozwiązania WiFi wraz z kontrolerami (często również przez chmurę) oraz szeregiem dodatkowych rozwiązań do diagnostyki, automatyzacji, zarządzania, konfiguracji oraz pełnej współpracy z siecią LAN i dalej WAN.
WiFi oferuje większy komfort pracy niż w przypadku sieci LAN. Co więcej, WiFi może pracować jako jej uzupełnienie, a nawet całkowicie ją zastąpić.
WLAN może przesyłać:
- dane wewnętrzne twojej organizacji samorządowej
- dane z monitoringu CCTV,
- obsługiwać urządzenia IoT (piszemy o nich tutaj)
- obsługiwać VoIP (ang. Voice over Internet Protocol, czyli połączenia głosowe obsługiwane przez sieć, nazywane „telefonią internetową”).
Bezpieczeństwo i separacja użytkowników. Konstrukcja sieci umożliwia dostęp dla pracowników placówki oraz dla jej gości, zapewniającym przy tym bezpieczeństwo obu tym grupom z zachowaniem pełnej separacji i bezpieczeństwa między użytkownikami. Łącza bezprzewodowe są powszechnie stosowane:
- u klientów biznesowych,
- u operatorów komórkowych,
- w sieciach transportowych i szkieletowych.
Jak wdrożyć WiFi w placówkach samorządowych?
Z pewnością zgodzisz się z nami, że najlepiej zrobią to specjaliści. Współpracując z tobą i osobami odpowiedzialnymi za tego typu zadania w twojej placówce, przygotują oni model wdrożenia sieci.
Taki model powstaje przede wszystkim z uwzględnieniem potrzeb twojej placówki, ale także w oparciu o wieloletnie doświadczenie fachowców z naszej branży.
W budowie lub rozbudowie sieci bezprzewodowej możesz liczyć także na naszą pomoc – ofertę znajdziesz tutaj.
Wdrożenie sieci WLAN w jakiejkolwiek instytucji to wieloetapowy proces. Możesz go ułatwić, jeśli zadasz sobie na wstępie kilka pytań pomocniczych:
1. W jakim budynku chcę zainstalować sieć (biuro, urząd, zespół obiektów, hala produkcyjna, magazyn)? 2. Jakie będą lokalizacje, urządzenia i kto będzie korzystał z sieci? 3. Ile osób (mniej-więcej) będzie korzystało z komputerów i systemów komunikacji w mojej placówce? 4. Jakie urządzenia chcę podłączyć do swojej sieci? 5. Czy pracownicy korzystają z komputerów stacjonarnych czy również z urządzeń mobilnych? 6. Czy zamierzam utworzyć kilka sieci – np. osobną dla gości, pracowników i współpracowników? 7. W jaki sposób chcę rozwiązać kwestię bezpieczeństwa – czy chcę wdrażać rozwiązania kontroli dostępu (NAC) do sieci?
WAŻNE!
Takie przygotowanie to dobry pomysł, ale nie martw się, jeśli nie będziesz w stanie odpowiedzieć na wszystkie powyższe pytania. W momencie wdrażania możesz liczyć na pomoc specjalistów, którzy przeprowadzą konsultacje i analizę potrzeb.
Pokażemy ci na naszym przykładzie, w jaki sposób – krok po kroku – przeprowadza się takie wdrożenia w różnych organizacjach. Spójrz niżej:
1. konsultacje, 2. analiza potrzeb, 3. dobór rozwiązania, 4. planowanie radiowe, 5. dostawa sprzętu, 6. Konfiguracja urządzeń i wdrożenie systemu. 7. Pomiary powykonawcze potwierdzające poprawność wykonanej instalacji i uzyskiwanych zasięgów WiFi.
Warto dodać, że po wdrożeniu sieci WiFi w twojej gminie lub instytucji, współpraca ze specjalistami nie musi dobiegać końca. Możesz skorzystać z ich pomocy również później. W naszym przypadku specjaliści mogą ci jeszcze zaoferować: • usługi utrzymaniowe, • serwis pogwarancyjny, • rozbudowa sieci w przyszłości i wsparcie w rozwiązywaniu problemów, • możliwość przeprowadzenia audytu WiFi.
Technologie stosowane w systemach WiFi
Jeśli chcesz wdrożyć w swojej gminie lub instytucji jakiekolwiek rozwiązanie, z pewnością chcesz, aby było możliwie najnowsze. Tak samo jest z WiFi – wydajna sieć powinna bazować na nowoczesnych technologiach.
Obecnie urządzenia najnowszych generacji są zgodne ze standardem 802.11. Pozwalają one na skuteczną i wydajną komunikację z takimi urządzeniami jak m.in.: • komputery stacjonarne, • laptopy, • smartfony, • tablety, oraz inne urządzenia wewnątrz i na zewnątrz budynków wchodzących w skład twojej placówki.
Spójrz, jakie są najważniejsze zastosowania tej technologii: • bezpieczna sieć wewnętrzna, • szybki dostęp do Internetu, • strumieniowanie sygnałów video, • łączność głosowa, • połączenia urządzeń IoT .
Czym jest IoT?
IoT (skrót od Internet Of Things) to najprościej mówiąc system urządzeń elektronicznych podłączonych do sieci. W ten sposób maszyny przesyłają, przetwarzają i udostępniają dane. Dzięki temu mogą wchodzić w interakcje między sobą i z otoczeniem, czyli także osobami dla których pracują.
Pomiary, planowanie i audyty
Warto dodać, że możesz skorzystać ze wsparcia specjalistów również w innych aspektach działania WiFi w twojej placówce samorządowej. Fachowcy mogą wykonać dla ciebie pomiary istniejących sieci WiFi bez względu na ich lokalizację, używany sprzęt, czy wielkość obiektu. W tym celu wykorzystują oni najwyższej klasy urządzenie i narzędzia pomiarowe firmy Ekahau. Specjaliści Sprint S.A. posiadają duże doświadczenie w tego typu pomiarach.
Jak one przebiegają?
Na podstawie planu budynku inżynierowie mogą oszacować czas takiego pomiaru. Na koniec powstaje raport zawierający wszystkie szczegółowe informacje. Co więcej, to samo narzędzie pomiarowe umożliwia też wykonanie planowania radiowego zupełnie nowych sieci WiFi – na dowolnym sprzęcie, dowolnego producenta.
Połączenia z użyciem radiolinii – ważne dla gmin i samorządów
Radiolinie stosuje się najczęściej do szerokopasmowej transmisji danych. W przypadku samorządów tego typu łącza mogą sprawdzić się, gdy zajdzie potrzeba połączenia kilku budynków, między którymi nie istnieje połączenie kablowe. Połączenia z użyciem radiolinii sprawdzają się wszędzie tam, gdzie łączność kablowa nie jest opłacalna biznesowo, fizycznie niemożliwa lub jej montaż jest czasochłonny i skomplikowany. Radiolinie mogą być też uzupełnieniem sieci kablowej (np. światłowodowej) na wypadek ich czasowej awarii.
Zalety radiolinii to: • szybkość i elastyczność wdrożenia, • wysoka trwałość, • przystępne koszty inwestycji.
To rozwiązanie wdrażasz, gdy potrzebujesz łączności na dużym obszarze i do wielu obiektów. Zostało ono stworzone z myślą o dużych przedsiębiorstwach lub kilku oddziałach jednej placówki.
Bezprzewodowe systemy dostępowe wykorzystasz do m.in.: • połączenia odległych placówek organizacji, • dostępu do Internetu dla klientów i gości, • transmisji z kamer monitoringu, • zasilenia sygnałem publicznych hotspotów WiFi.
Dwa ostatnie punkty z tej listy mogą cię szczególnie zainteresować – to kwestie dotyczące gmin, samorządów i zarządców infrastruktury (np. dworców, węzłów przesiadkowych). Podobnie w przypadku drugiego punktu – twoją instytucję z pewnością odwiedza wielu gości lub interesantów. Możliwe, że chętnie skorzystają z ogólnodostępnego łącza.
Jak zadbać o bezpieczeństwo WiFi w gminie?
Jeżeli myślisz o wdrożeniu lub przebudowie sieci WiFi w swojej placówce samorządowej, z pewnością bierzesz pod uwagę także kwestie cyberbezpieczeństwa. Żyjemy w erze cyfrowej i właściwie w każdej dziedzinie życia towarzyszą nam rozwiązania IT. Hakerzy też o tym wiedzą i wykorzystują każdą możliwość do przeprowadzenia ataku. Samorządy też są atrakcyjnym celem ataków cyberprzestępców, o czym więcej piszemy tutaj. Dlatego w przypadku jakichkolwiek prac związanych z wdrażaniem lub przebudową sieci WiFi w twojej placówce, bezpieczeństwo musi odgrywać znaczącą rolę. Z pewnością skorzystasz z pomocy specjalistów, więc będą oni wiedzieli, jak prawidłowo zabezpieczyć sieć.
Ale oprócz zabezpieczeń technicznych, ważne są również dobre praktyki gospodarza sieci – czyli ciebie – oraz jej użytkowników. Dlatego przygotowaliśmy dla ciebie również krótki poradnik, gdzie opisaliśmy kilka dobrych praktyk. Spójrz niżej.
Kto podłącza się do sieci?
Udostępniasz łącze WiFi dla gości, a czasem z pośpiechu może i tobie zdarzyć się skorzystanie z gminnego czy urzędowego hot-spotu. Każdy przecież musi czasem coś szybko sprawdzić w internecie. Do tej samej sieci, oprócz gości twojej instytucji, może się podłączyć również haker. Będzie on stwarzać zagrożenie nie tylko dla ich urządzeń, ale także szukać w ten sposób okazji na zdobycie dostępu do wrażliwych danych, które przetwarza twoja organizacja. Warto więc wdrożyć narzędzie umożliwiające monitoring ruchu w sieci.
Atak Man-In-The-Middle
Jeśli mówimy o sieciach z dostępem publicznym, jak hot-spoty czy WiFi dla gości twojej placówki, trzeba wspomnieć o rodzaju cyberataku, jaki hakerzy stosują w takich sytuacjach. To atak Man-In-The-Middle (MITM), który polega na monitorowaniu ruchu w sieci za pomocą konkretnych programów, które umożliwiają przechwytywanie i nagrywanie pakietów danych oraz ich dekodowanie. Cyberprzestępca monitoruje w ten sposób ruch sieciowy oraz informacje wymieniane między użytkownikiem a serwerem w obrębie sieci, do której jest podłączony. Na skutek takiego ataku haker może uzyskać logowania do m.in.: • twojej skrzynki mailowej (prywatnej lub firmowej), • mediów społecznościowych, • serwisów związanych z płatnością w Internecie. Jak już wspominaliśmy, atak może być zagrożeniem dla: • gości odwiedzających twoją placówkę, • ciebie jako osoby pracującej w tym miejscu, • kogoś z pracowników twojej instytucji.
Każdy, kto korzysta z publicznej sieci WiFi powinien pamiętać o:
- Korzystaniu z VPN (Virtual Private Network) – czyli szyfrowania połączenia. To usługa, która może być dostępna np. w ramach subskrypcji programu antywirusowego.
- Zachowaniu czujności – czyli obserwacji zachowania urządzenia i przeglądarki po połączeniu. A także o tym, aby nie klikać w podejrzane linki.
- Zachowaniu czujności – czyli obserwacji zachowania urządzenia i przeglądarki po połączeniu. A także o tym, aby nie klikać w podejrzane linki.
WAŻNE!
Ale to tylko część dobrych praktyk, o których warto pamiętać. Zagrożenia w sieci płyną również z innych źródeł. Wśród nich są m.in. ataki phishingowe lub cały szereg manipulacji, które hakerzy stosują wobec pracowników organizacji.
W tej sytuacji warto rozważyć cykliczne szkolenia pracowników twojej instytucji w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Cykliczne audyty bezpieczeństwa w gminie
Jeśli już mówimy o cykliczności, warto pamiętać nie tylko o szkoleniach pracowników. Aby zadbać o prawidłowy stan cyberbezpieczeństwa w twojej placówce, przeprowadzaj regularne audyty bezpieczeństwa infrastruktury IT. Możesz zrobić je samodzielnie, ale dobrym pomysłem jest zlecenie tego zadania zewnętrznym specjalistom. Skuteczne audyty bazują na testach penetracyjnych – wewnętrznych i zewnętrznych. Polegają one na przeprowadzeniu symulowanego ataku hakerskiego, który wykaże luki w zabezpieczeniach systemu IT w twojej instytucji. Oprócz tego specjaliści pomogą ci w konfiguracji urządzeń sieciowych i zbadają o aktualizację oprogramowania.
Wiesz już sporo o wdrażaniu i przebudowie sieci WiFi w gminie lub innej instytucji samorządowej. Chcesz skorzystać z naszego doświadczenia? Zapraszamy do kontaktu!